|
|
|
|
Załącznik do Uchwały Nr IV/18/2002
Rady Gminy Pabianice z dnia 30.XII.2002 r.
S T A T U T
GMINY PABIANICE
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Użyte w Statucie Gminy Pabianice sformułowania oznaczają:
GMINA - Gmina Pabianice,
WÓJT - Wójt Gminy Pabianice,
PRZEWODNICZĄCY - Przewodniczący Rady Gminy Pabianice,
RADA - Rada Gminy Pabianice,
RADNY - członek Rady Gminy Pabianice,
KOMISJA - komisja Rady Gminy Pabianice
STATUT - Statut Gminy Pabianice,
USTAWA - ustawa z dnia 8 marca 1990 r.o samorządzie gminnym / tekst jednolity / Dz.U.z 2001 r. Nr 142 poz.1591 z późniejszymi zmianami/,
GMINNA JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA - jednostka lub zakład, dla którego organem założycielskim lub prowadzącym jest Rada Gminy Pabianice,
URZĄD - Urząd Gminy w Pabianicach.
§ 2
- Gmina Pabianice jest wspólnotą samorządową osób zamieszkałych na jej terytorium, powołaną do wykonywania określonych ustawami zadań publicznych, ma osobowość prawną i posiada majątek.
- Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
- Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
§ 3
- Gmina położona jest w województwie łódzkim, powiat pabianicki i obejmuje obszar 8.857 ha.
- Granice Gminy zaznaczone są na mapie w skali 1:125.000 - stanowiącej Załącznik Nr 1 do Statutu.
§ 4
- Gmina posiada herb. Herbem Gminy jest tarcza. W polu tarczy o barwie zielonej, w połowie górnej części tarczy umieszczona jest korona złota, w połowie dolnej części tarczy umieszczony jest róg złoty. Wzór herbu stanowi Załącznik Nr 2 do Statutu.
- Gmina posiada sztandar. Sztandar Gminy składa się z płata, głowicy, drzewca i szarfy.
Płatem sztandaru jest tkanina sztandarowa w kształcie kwadratu o wymiarach 1,10m x 1,10m,koloru zielonego po stronie głównej, a czerwonego po stronie odwrotnej. Jeden bok sztandaru obszyty jest taśmą złotą przymocowaną do drzewca 11 uchwytami. Boki sztandaru, z wyjątkiem boku przytwierdzonego do drzewca, są obszyte frędzlą złotą.
Na stronie głównej płata- zielonej, po środku znajduje się herb Gminy Pabianice, w górnej części płata, nad herbem jest umieszczony napis w jednym wierszu "GMINA PABIANICE" haftowany wielkimi złotymi literami. W dolnej części płata, pod herbem w prawym rogu płata jest umieszczony rok 1920, w lewym rogu płata jest umieszczony rok 2000, haftowany mniejszymi złotymi cyframi. Całość haftowana jest w złotym kolorze.
Po stronie odwrotnej płata, czerwonej, po środku umieszczony jest wizerunek orla białego, ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej , z głową zwróconą do drzewca- haftowany w srebrnym kolorze, korona, dziób i szpony dla orła haftowane są w złotym kolorze. W rogach płata są umieszczone stylizowane liście, haftowane w złotym i srebrnym kolorze.
Głowica sztandaru składa się z orła i podstawy wykonanej z mosiądzu.
Szarfa o barwach Rzeczypospolitej Polskiej jest umieszczona na drzewcu, poniżej podstawy z orłem po stronie głównej płata.
Wzór sztandaru stanowi załącznik Nr 3 do Statutu.
- Pieczęcią urzędową Gminy jest pieczęć okrągła z herbem w środku i napisem w otoku GMINA PABIANICE.
§ 5
Siedzibą organów gminy jest Urząd Gminy w Pabianicach ul.Torowa 21.
ROZDZIAŁ 2
CELE, ZADANIA GMINY ORAZ ICH REALIZACJA
§ 6
- Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie jak najlepszych warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.
§ 7
- Zadania własne Gminy obejmują w szczególności sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz,
- lokalnego transportu zbiorowego,
- ochrony zdrowia,
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
- gminnego budownictwa mieszkaniowego,
- edukacji publicznej,
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- targowisk i hal targowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- cmentarzy gminnych,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
- wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej,
- promocji Gminy,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
- Ustawy mogą nakładać na Gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
- Zadania z zakresu administracji rządowej Gmina może wykonywać również na podstawie porozumień z organami tej administracji.
- Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
- Gmina może wykonywać zadania publiczne w drodze współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z tymi jednostkami.
- Do porozumień stosuje się przepisy ustawy.
§ 8
- W celu wykonania zadań własnych Gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne, w tym jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i spółki prawa handlowego oraz zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
- Tworzenie, likwidacja i organizacja oraz wyposażenie w majątek gminnych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust.1 następuje na podstawie uchwały Rady.
- Gminne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, pozostające w strukturze organizacyjnej Gminy stanowią część majątku Gminy i służą zaspokajaniu potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej.
- Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust.3 działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego prze Wójta.
- Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalności gospodarcza wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
- Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera Załącznik Nr 4 do Statutu.
ROZDZIAŁ 3
GMINNE JEDNOSTKI POMOCNICZE
§ 9
- Jednostkami pomocniczymi Gminy są następujące sołectwa:
- BYCHLEW,
- GORZEW - OKOŁOWICE,
- GÓRKA PABIANICKA,
- HERMANÓW,
- JADWININ - WŁADYSŁAWÓW,
- JANOWICE - WYSIERADZ - HUTA JANOWSKA,
- KONIN - MAJÓWKA,
- KUDROWICE,
- PAWLIKOWICE,
- PETRYKOZY,
- PIĄTKOWISKO,
- PORSZEWICE,
- RYDZYNY,
- SZYNKIELEW,
- ŚWIĄTNIKI,
- TERENIN,
- WOLA ŻYTOWSKA,
- ŻYTOWICE.
- Sołectwa wymienione w ust.1 działają na podstawie statutów nadanych przez Radę Gminy odrębnymi uchwałami.
§ 10
- Rada Gminy tworzy jednostki pomocnicze - sołectwa po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
- Sołectwo może być utworzone na obszarze wsi liczącej co najmniej 50 stałych mieszkańców.
- Z inicjatywą utworzenia, łączenia, podziału lub zniesienia sołectwa mogą wystąpić mieszkańcy obszaru, który obejmuje lub ma obejmować sołectwo, w liczbie co najmniej 50, albo organy Gminy.
- Projekt granic sołectwa - w miarę możliwości - powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
- Utworzenie, łączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi być poprzedzone konsultacjami z zainteresowanymi mieszkańcami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.
§ 11
- Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.
- Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
- Ustrój sołectwa określa Rada Gminy odrębnym statutem.
- Sołtys uczestniczy w sesjach Rady Gminy bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 61 stosuje się odpowiednio.
DZIAŁ II
WŁADZE GMINY
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 12
- Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym - poprzez wybory i referendum - lub za pośrednictwem organów Gminy.
- Organami Gminy są:
- Rada Gminy Pabianice,
- Wójt Gminy Pabianice.
- Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy, z zastrzeżeniem przepisów o referendum lokalnym.
- Organem wykonawczym Gminy jest Wójt Gminy.
- Zasady i tryb przeprowadzania referendum lokalnego określa odrębna ustawa.
ROZDZIAŁ 2
JAWNOŚĆ DZIAŁANIA ORGANÓW GMINY
§ 13
- Działalność organów gminy jest jawna.
- Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady.
- Jawność sesji Rady i posiedzeń komisji zapewnia się przez:
- informowanie obywateli o terminie, miejscu i porządku obrad sesji Rady i posiedzeń komisji poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy informacji o sesjach Rady i posiedzeniach komisji,
- umożliwienie wstępu dziennikarzom prasy, radia i telewizji w celu sporządzenia sprawozdań z przebiegu sesji Rady i posiedzeń komisji,
- umożliwienie publiczności obserwowania obrad Rady i komisji.
- Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
§ 14
- Uprawnionymi do dostępu do informacji określonych w § 13 ust. 2 są wszystkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazania interesu prawnego lub faktycznego.
- Dostęp do dokumentów obejmuje prawo do:
- uzyskania informacji,
- wglądu do dokumentów,
- sporządzania odpisów i notatek.
- Dokumenty udostępnia się na wniosek zainteresowanego złożony pisemnie lub ustnie do protokołu w Urzędzie Gminy w Biurze Rady lub u Sekretarza Gminy.
- Wniosek należy załatwić bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentów w całości z przyczyn wymienionych w § 13 ust.4 zainteresowanemu udostępnia się pozostałą część informacji.
- Dokumenty mogą być udostępniane do wglądu w obecności upoważnionego pracownika Urzędu.
- Wnioskodawca może sporządzać odpisy dokumentów lub ich części /kserokopie, notatki/ w obecności upoważnionego pracownika.
- Kserokopie dokumentu wnioskodawca sporządza na własny koszt.
- Odmowa udzielenia informacji lub dostępu do dokumentów następuje w formie decyzji administracyjnej.
ROZDZIAŁ 3
RADA GMINY
§ 15
- Rada rozstrzyga we wszystkich sprawach związanych z realizacją nałożonych zadań publicznych, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
- Czas trwania kadencji i liczbę radnych określa ustawa.
- Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich.
- Zasady i tryb wyboru radnych określa odrębna ustawa.
§ 16
- Do wyłącznej właściwości Rady należy:
- uchwalanie Statutu Gminy,
- ustalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy - na wniosek Wójta,
- uchwalanie budżetu Gminy,rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi z tego tytułu,
- uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych,
- ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:
- określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej;
- emitowanie obligacji oraz określenie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,
- zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
- określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek
- ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,
- określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjętych zadań z zakresu administracji rządowej o których mowa w art.8 ust.2 i 2 a ustawy,
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,
- stanowienie o innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.
§ 17
- Rada wybiera za swego grona Przewodniczącego oraz jednego Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
- Prawo zgłaszania na stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu.
ROZDZIAŁ 4
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
§ 18
- Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego , zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący.
- Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący w szczególności:
- zwołuje sesje Rady, nadzoruje jej przygotowanie i przewodniczy obradom,
- przygotowuje porządek obrad sesji,
- zarządza i przeprowadza głosowanie jawne nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady Gminy,
- występuje z projektami uchwał w szczególności w sprawach organizacyjnych Rady i jej Komisji,
- przygotowuje projekty programu i planów działania Rady oraz koordynuje je z projektami planów pracy Komisji,
- nadaje bieg inicjatywom uchwałodawczym Wójta, komisji, klubów radnych i radnych,
- zleca komisjom rozpatrzenie określonych spraw i opiniowanie projektów uchwał,
- nadzoruje w imieniu Rady terminowość i kompletność wykonywania uchwał Rady,
- w porozumieniu z Wójtem ustala listę gości zaproszonych na sesję,
- określa termin, miejsce oraz godzinę rozpoczęcia obrad i podaje to do publicznej wiadomości,
- zbiera, analizuje i przechowuje oświadczenia majątkowe radnych,
- składa oświadczenia w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej Komisji,
- reprezentuje Radę na zewnątrz.
§ 19
Na podstawie upoważnienia Rady, udzielonego w formie odrębnej uchwały, Przewodniczący Rady wykonuje wszelkie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Wójta, z wyjątkiem ustalenia wysokości wynagrodzenia.
§ 20
Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady pełnią dyżury co najmniej 1 raz w tygodniu w godzinach ustalonych przez siebie.
ROZDZIAŁ 5
RADNI
§ 21
- Radny ma obowiązek stałego i aktywnego utrzymywania więzi z mieszkańcami, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców Gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania na posiedzeniach organów Rady lub innych właściwych organów.
Radny ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej.
- Aktywny udział w pracach Rady i komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany jest prawem i obowiązkiem radnego.
- Komisje, których członkiem jest radny, może mu zlecić podjęcie szczegółowego postępowania /wykonania zadań/ dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.
- Radny może zwrócić się z interwencją do właściwego organu niezależnie od działań Rady czy Wójta.
§ 22
- Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Gminy w Pabianicach.
- Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust.1 jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
- W przypadku radnego wykonującego funkcje kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji termin wystąpienia z wnioskiem o udzielenie urlopu bezpłatnego wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.
- Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust.3 jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
§ 23
Wójt nie może powierzyć radnemu Gminy Pabianice wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
§ 24
- Rozwiązanie stosunku pracy z radnym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania wymaga zgody Rady.
Rada podejmuje uchwałę, po zapoznaniu się z opinią Przewodniczącego Rady.
Przewodniczący podejmuje czynności niezbędne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy.
- Przewodniczący powiadamia zakład pracy o wyrażeniu lub niewyrażeniu zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
§ 25
- Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub Komisji podpisem na liście obecności.
- W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu Komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub Przewodniczącemu Komisji.
§ 26
- W związku z wykonywaniem mandatu radni otrzymują z budżetu gminy diety i zwrot kosztów podróży na zasadach określonych przez Radę Gminy.
- W celu wzięcia udziału w sesji, posiedzeniu Komisji, a także w innych pracach Rady lub związanych z wykonywaniem mandatu radnemu przysługuje na ten czas zwolnienie z pracy zawodowej.
Podstawę do zwolnienia stanowi otrzymane przez radnego zawiadomienie lub zaproszenie określające zwłaszcza termin i przedmiot pracy.
- Postanowienia dotyczące zwrotu kosztów podróży i diet stosuje się odpowiednio do sołtysów.
Przewodniczący Rady ustali i wyda osobom, o których mowa w ust.3 stosowne dokumenty potwierdzające ich udział w pracach Rady.
§ 27
Obsługę techniczną pracy Rady zapewnia Wójt Gminy.
ROZDZIAŁ 6
KOMISJE RADY GMINY
§ 28
- Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje problemowe.
- Rada powołuje następujące Komisje stałe:
- Gospodarczo - Finansową, Rolną i Ochrony Środowiska, która zajmuje się w szczególności następującymi sprawami Gminy:
- ładem przestrzennym, gospodarką nieruchomościami, ochroną środowiska i przyrody, gospodarką wodną,
- gminnymi drogami, ulicami, mostami , placami i organizacją ruchu drogowego,
- wodociągami i zaopatrzeniem w wodę, kanalizacją, usuwaniem i oczyszczaniem ścieków
komunalnych, utrzymaniem czystości i porządku oraz urządzeniami sanitarnymi,
wysypiskami i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych, zaopatrzeniem w energie
elektryczną, cieplną i gaz,
- lokalnym transportem zbiorowym,
- gminnym budownictwem mieszkaniowym,
- targowiskami i halami targowymi,
- zielenią gminną i zadrzewieniami,
- cmentarzami gminnymi,
- utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
opiniowaniem spraw związanych z gospodarką finansową Gminy wynikającymi z ustawy
z dnia 26.XI.1998 r. o finansach publicznych / Dz. U. Nr 155 poz.1014 z późn. zm./
Samorządowo-Społeczną i Organizacyjną, która zajmuje się w szczególności następującymi sprawami Gminy:
- chroną zdrowia,
- pomocą społeczną, w tym ośrodkami i zakładami opiekuńczymi,
- edukacją publiczną,
- kulturą, w tym biblioteką gminną i innymi placówkami upowszechniania kultury,
- kulturą fizyczną i turystyką, w tym terenami rekreacyjnymi i urządzeniami sportowymi,
- porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli oraz ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową,
- polityką prorodzinną, w tym zapewnieniem kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
- wspieraniem i upowszechnianiem idei samorządowej,
- promocją Gminy,
- współpracą z organizacjami pozarządowymi,
- współpracą ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Statutową, która zajmuje się opracowaniem Statutu Gminy i statutów gminnych jednostek organizacyjnych,
Rewizyjną.
Tworzenie, łączenie i rozwiązywanie Komisji następuje w drodze uchwały Rady.
Działalność Komisji wygasa z upływem kadencji Rady.
§ 29
- Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady lub jego zastępca.
Na posiedzeniu tym Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego Komisji, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza.
- Przewodniczącego Komisji zatwierdza Rada Gminy.
- Skład Komisji zatwierdza Rada Gminy.
- W skład komisji wchodzi co najmniej 5 radnych.
§ 30
- Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, dla których zostały powołane, należą w szczególności:
- praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
- kontrola pracy Wójta i jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie kompetencji danej komisji określonych w jej regulaminie,
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Wójta oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji,
- opiniowanie projektów uchwał,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,
- kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej Komisji określonych w jej regulaminie,
- badania terminowości załatwiania przez Wójta i administrację samorządową postulatów, wniosków i skarg mieszkańców w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie,
- badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Wójta i administrację samorządową w zakresie kompetencji danej komisji określonej w jej regulaminie.
§ 31
- Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.
- Realizacja postanowienia zawartego w ust.1 następuje poprzez:
- wspólne posiedzenia komisji,
- udostępnianie własnych opracowań i analiz,
- powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.
- Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
§ 32
- Przewodniczący Komisji:
- kieruje pracami Komisji,
- przygotowuje projekty planu pracy Komisji,
- zwołuje posiedzenia komisji, ustala termin, miejsce i porządek dzienny posiedzenia,
- ustala listę osób zaproszonych na posiedzenie,
- przekazuje przyjęte postanowienia, wnioski i opinie Komisji Przewodniczącemu Rady, który nadaje im bieg organizacyjny,
- przedstawia opinie Komisji na posiedzeniach Rady,
- podpisuje protokoły z posiedzeń Komisji, postanowienia, wnioski i opinie Komisji.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
§ 33
- Komisje podlegają wyłącznie Radzie.
- Komisje przedkładają Radzie swoje roczne plany pracy i roczne sprawozdania ze swojej działalności.
§ 34
- Komisje prowadzą działalność w oparciu o plany pracy i regulamin pracy komisji ustalony przez komisję
i zatwierdzony przez Radę Gminy.
Posiedzenia Komisji odbywają się stosownie do potrzeb, z uwzględnieniem zapewnienia realizacji zadań Rady.
Posiedzenia odbywają się jednakże nie rzadziej niż osiem razy do roku, z wyjątkiem posiedzeń Komisji Statutowej.
- Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu Komisji.
§ 35
- Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które należą do jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków Komisji.
- Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
- Prawo zwoływania posiedzenia Komisji przysługuje jej Przewodniczącemu i Przewodniczącemu Rady.
Posiedzenie Komisji jest zwoływane na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.
- Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
§ 36
- Radny uczestniczy w pracach w wybranych przez siebie Komisjach.
Udział ten oznacza prace radnego przynajmniej w jednej Komisji.
- Radny może brać udział w posiedzeniach każdej Komisji Rady.
- Wójt lub osoba przez niego delegowana oraz radny, który nie jest członkiem Komisji, uczestniczy w pracach Komisji z głosem doradczym.
§ 37
- Uprawnienia określone w § 30 Komisje wykonują poprzez:
- wgląd do ewidencji, planów pracy, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów dotyczących działalności jednostki kontrolowanej,
- występowanie do pracowników jednostek kontrolowanych o udzielenie ustnych i pisemnych wyjaśnień,
- w przypadku przeprowadzania kontroli jednostek organizacyjnych Gminy, powiadamia się Wójta i kierownika tej jednostki,
- kontrolę przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanej jednostki,
- z wyników kontroli sporządza się sprawozdanie.
Jeden egzemplarz sprawozdania otrzymuje kierownik kontrolowanej jednostki.
- wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 nie może powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostki kontrolowanej.
ROZDZIAŁ 7
KOMISJA REWIZYJNA
§ 38
- Komisja Rewizyjna powołana jest w celu kontrolowania działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
- Komisja Rewizyjna opiniuje roczne wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
- Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę do kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powołanych przez Radę na podstawie niniejszego Statutu.
§ 39
Komisja Rewizyjna pełni funkcję kontrolną w zakresie wynikającym z:
- ustawy,
- ustaw szczególnych,
- Statutu Gminy,
- uchwał Rady Gminy.
§ 40
Komisja Rewizyjna wykonuje zadania, o których mowa w § 38, w szczególności:
- kontroluje działalność Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych,
- gromadzi, analizuje i opracowuje dla potrzeb Rady materiały niezbędne dla oceny pracy Wójta, tj:
- opinie innych Komisji Rady w sprawie podjętych lub wykonywanych zarządzeń Wójta,
- wyniki kontroli zewnętrznej i wewnętrznej Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych,
- może wystąpić do Rady o zainicjowanie kontroli zewnętrznej Wójta lub gminnych jednostek organizacyjnych,
- współpracuje z właściwymi Komisjami Rady w opiniowaniu skarg na działalność Wójta,
- analizuje stanowiska Komisji Rady w sprawie wykonania budżetu,
- przygotowuje coroczne oceny Wójta na zasadach określonych w ustawie oraz niniejszym Statucie,
- przygotowuje wystąpienia i wnioski pokontrolne.
§ 41
- Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje jej Przewodniczący.
- Przewodniczący Komisji:
- wykonuje zadania określone w § 31 ust. 1, a ponadto:
- wyznacza zespoły kontrolne,
- przedkłada Radzie projekty rocznych planów kontroli Komisji,
- składa Radzie sprawozdania z działalności kontrolnej Komisji raz na 6 miesięcy.
- Członkowie Komisji zobowiązani są do:
- przestrzegania zasad pracy Komisji,
- aktywnego uczestnictwa w pracach Komisji,
- przestrzegania przepisów ustaw, w szczególności o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych i ordynacji podatkowej.
- Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu z udziału w pracach Komisji , w sprawach, w których możne powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
§ 42
- Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesów Gminy, uwzględniając kryteria legalności / zgodności z przepisami prawa/, celowości, gospodarności, rzetelności, sprawności organizacyjnej i terminowości.
- Komisja kontroluje działalność Wójta, a w szczególności:
- gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu,
- wykonywanie uchwał Rady,
- sposób załatwiania interpelacji radnych i skarg mieszkańców,
- funkcjonowanie Urzędu Gminy,
- funkcjonowanie gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 43
Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe - obejmujące całość działania kontrolowanego podmiotu, lub obszerny zakres działania tego podmiotu,
- problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu ub kilku podmiotów, stanowiący niewielki fragment w ich działalności,
- sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
§ 44
- Komisja przeprowadza kontrole na podstawie rocznego planu kontroli, a ponadto w zakresie i formie wskazanej w uchwałach Rady.
- Komisja opracowuje roczny plan kontroli obejmujący w szczególności:
- przedmiot kontroli,
- nazwę kontrolowanego podmiotu,
- termin kontroli.
- Roczny plan kontroli musi wskazywać jasno i ściśle sprecyzowaną tematykę kontroli i precyzyjne określenie przedmiotu
i podmiotu kontroli.
Roczny plan kontroli uchwala Rada.
- Rada może zlecić Komisji dokonanie kontroli nie przewidzianym w rocznym planie kontroli.
- O zamierzonej kontroli, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia na piśmie Wójta i kierownika jednostki kontrolowanej,
co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli, określając w nim zakres i termin kontroli.
§ 45
- Rada w uzasadnionych przypadkach może nakazać Komisji nie podejmowanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także poszczególnych czynności kontrolnych.
- Rada może nakazać Komisji rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1 i 2 wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia stosownej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 46
- Kontroli kompleksowej dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne wyznaczone przez Komisję, składające się z co najmniej trzech członków Komisji, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Komisji.
- Kontrole problemowe i sprawdzające winny być przeprowadzane przez co najmniej dwóch członków Komisji, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Komisji.
- Poza członkami Komisji Rewizyjnej, na jej wniosek w skład zespołu kontrolnego mogą być powołani przez Radę specjaliści /biegli/ z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli. W przypadku gdy powołanie specjalisty / biegłego/ wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty środków finansowych z budżetu Gminy, Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na najbliższej sesji Rady.
- Rada podejmuje uchwalę zobowiązującą Wójta do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy, wskazując jednocześnie źródło finansowania tego wydatku.
- Przewodniczącym zespołu kontrolnego jest Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust.6 oraz legitymację radnego lub dowód tożsamości. Jeden z egzemplarzy upoważnienia zespół kontrolny pozostawia kierownikowi kontrolowanej jednostki.
§ 47
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności wg kryteriów określonych w § 42.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, pisemne zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
§ 48
- Zespół kontrolny powinien przeprowadzać kontrole zgodnie z ustalonym zakresem oraz obowiązującym prawem, zwłaszcza ustawy o ochronie informacji niejawnych w zakresie ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, ustawy o ochronie danych osobowych, a także w sposób nie utrudniający funkcjonowania jednostki kontrolowanej.
- Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy jednostki kontrolowanej.
- Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 49
- Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
- Członek Komisji Rewizyjnej może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.
- O wyłączeniu członka Komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna.
§ 50
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu, a także do zobowiązany jest do udzielania informacji i wyjaśnień.
- Komisja Rewizyjna nie może ingerować w toczące się postępowanie w indywidualnej prawie, rozstrzyganej w drodze decyzji administracyjnej lub postanowienia administracyjnego.
§ 51
Jeżeli podczas kontroli zaistnieje uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia w kontrolowanym podmiocie, zespół niezwłocznie powiadamia o tym fakcie Wójta oraz Przewodniczącego Rady, który po zebraniu dowodów przez zespół kontrolny przedstawia sprawę na najbliższej sesji, celem rozstrzygnięcia o przekazaniu tej sprawy właściwym organom ścigania lub o ile uzna to za konieczne przekazuje sprawę bezpośrednio organom ścigania.
§ 52
- Po zakończeniu kontroli zespół sporządza protokół z przeprowadzonej kontroli.
- Protokół winien być sporządzony w ciągu 7 dni od daty zakończenia kontroli. Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach Komisji Rewizyjnej, natomiast kopie przekazywane są:
- Przewodniczącemu Rady,
- Wójtowi,
- kierownikowi podmiotu kontrolowanego.
- Protokół kontroli powinien zwierać:
- część wstępną:
- termin przeprowadzenia kontroli,
- skład osobowy zespołu kontrolowanego,
- oświadczenie o braku związków rodzinnych lub innych mogących wywołać wątpliwości o bezstronności członka zespołu kontrolnego,
- wykaz osób składających wyjaśnienia i wykaz dokumentów poddanych badaniu.
- część opisową:
- pis stanu faktycznego stwierdzonego przez zespół,
- wykaz nieprawidłowości ustalonych przez zespól z podaniem dowodów na podstawie których ustalono te nieprawidłowości, a zwłaszcza dokumentów , wyjaśnień pracowników kontrolowanego podmiotu, oględzin, opinii biegłych i innych.
- podsumowanie kontroli i wnioski w tym:
- ocena zgodności lub niezgodności działania z prawem,
- wnioski pokontrolne wymagające przyjęcia przez Radę i kierowane do wykonania,
- wykaz załączników,
- podpisy członków zespołu,
- adnotacje o zapoznaniu z protokołem kierownika podmiotu kontrolowanego.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu ma prawo zgłaszać zastrzeżenia co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli w ciągu 7 dni od przedłożenia protokołu do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Komisja Rewizyjna rozpatruje w ciągu 3 dni zgłoszone zastrzeżenia.
- W przypadku nie uwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części Komisja Rewizyjna przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. 6 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu stanowiska o którym mowa w ust. 5.
- Zgłoszone uwagi dotyczące kontroli i jej wyników, Przewodniczący Rady przedstawia na najbliższej sesji. Rozstrzygniecie Rady jest ostateczne.
§ 53
- Komisja Rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanego podmiotu oraz Wójta, wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu., w terminie 7 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do Rady.
Rozstrzygniecie Rady jest ostateczne.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zawiadomić Komisje Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.
§ 54
Komisja Rewizyjna może występować do Rady z wnioskiem o zlecenie przeprowadzenia kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organa kontroli.
§ 55
- Na ocenę pracy Wójta, poza wynikami kontroli wykonania uchwał Rady Gminy i budżetu Gminy składa się ocena działalności:
- Urzędu Gminy,
- gminnych jednostek organizacyjnych,
- Ocena pracy Wójta dokonywana jest na podstawie:
- przedkładanych Radzie Gminy:
- sprawozdań Wójta z wykonania zadań własnych Gminy, w tym wykonania uchwał Rady oraz zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
- sprawozdań Wójta z oceny pracy jednostek o których mowa w ust. 1,
- sprawozdań Wójta z oceny pracy kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- sprawozdań Komisji Rady z oceny wykonania przez Wójta zaleceń Rady i jej Komisji w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli oraz organizacji społecznych,
- sprawozdań Komisji Rewizyjnej z kontroli realizacji przez Wójta interpelacji i wniosków radnych,
- wyników kontroli wewnętrznej jednostek wskazanych w ust. 1,
- wyników kontroli zewnętrznej Wójta oraz jednostek wskazanych w ust. 1.
- Opisowe oceny pracy Wójta przygotowuje Komisja Rewizyjna.
- Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Wójtowi.
- Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi.
ROZDZIAŁ 8
KLUBY RADNYCH
§ 56
- Radni mogą tworzyć kluby radnych.
- 2. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.
- Kluby nie posiadają uprawnień organów gminy.
- Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału co najmniej pięciu radnych.
- Fakt powstania klubu, skład jego władz i wykaz członków powinien zostać zgłoszony Przewodniczącemu Rady.
- W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
- Kluby mają prawo do inicjatywy uchwałodawczej.
- Kluby radnych mogą przedstawiać własne opinie do projektów uchwał na sesji Rady.
ROZDZIAŁ 9
PRZYGOTOWANIE SESJI RADY
§ 57
- W pierwszym roku kadencji Rada Gminy uchwala ramowy program działania na okres kadencji, ustalając w nim zwłaszcza podstawowe zadania przewidziane do uwzględnienia przez Radę w ciągu kadencji oraz orientacyjny czas ich podjęcia.
- Na ostatniej sesji każdego roku, a najpóźniej na pierwszej sesji następnego roku Rada Gminy uchwala roczny plan pracy, w którym określa liczbę sesji, przybliżone ich terminy i główne tematy obrad oraz może określić zadania dla radnych i organów Rady związane z ich przygotowaniem.
- Projekty programu działania na kadencję i rocznych planów pracy przygotowuje Przewodniczący Rady przy współudziale Wójta Gminy zasięgając w toku opracowania opinii rad sołeckich i innych organizacji stosownie do potrzeb.
- Projekty programu i planów pracy opiniują Komisje Rady.
- W okresie kadencji Rada może dokonywać zmian i uzupełnień programu i planów dostosowując je do potrzeb.
§ 58
Sesje zwołuje Przewodniczący:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Wójta,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
§ 59
- Przewodniczący przygotowuje sesje Rady /sesje zwyczajne/.
- Przewodniczący zwraca się do Przewodniczących Komisji i Wójta o wskazanie spraw, które powinny znaleźć się w porządku obrad zwoływanej sesji.
- Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały niezbędne radnym.
- Na wniosek Wójta Przewodniczący jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad na najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady Gminy co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.
§ 60
- Porządek obrad Rady /ramowy/ powinien być następujący:
- zatwierdzenie porządku obrad,
- interpelacje radnych i zapytania gości,
- powołanie komisji uchwał i wniosków,
- informacja Wójta o jego pracy między sesjami,
- informacja Przewodniczącego Rady,
- uchwały,
- wolne wnioski i sprawy różne.
§ 61
- Radni powinni być powiadamiani o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed terminem. Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.
Materiały dotyczące uchwalenia budżetu Gminy lub rozpatrzenia sprawozdania z jego wykonania radni otrzymują na 14 dni przed sesją.
- W przypadku niedotrzymania powyższych terminów dostarczenia materiałów, Rada Gminy - na wniosek radnych może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji.
W uchwale określa się nowy termin sesji.
- W przypadku nie cierpiącym zwłoki, sesje zwołuje się bez zachowania wymogów ust. 1 /sesje nadzwyczajne/. Materiały na sesję przygotowuje wnioskodawca.
- O sesjach nadzwyczajnych powiadamia się radnych telefonicznie lub faxem na co najmniej 24 godziny przed planowaną godziną rozpoczęcia posiedzenia.
ROZDZIAŁ 10 OBRADY
§ 62
- Obrady Rady są jawne.
- Przewodniczący podaje w sposób ustalony w toku przygotowania sesji do wiadomości mieszkańców informację
o terminie, miejscu i przedmiocie sesji.
Informacje podaje się nie później niż na trzy dni przed sesją.
- Podczas obrad na sali może być obecna publiczność.
Uczestnicząca w obradach publiczność zajmuje miejsca dla niej wyznaczone - oznaczone napisem "miejsca dla publiczności".
Publiczność nie bierze czynnego udziału w obradach.
Przewodniczący może udzielić zainteresowanym osobom spośród publiczności głosu na sesji.
§ 63
- Sesja może odbywać się w ciągu jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń.
W tym ostatnim wypadku powodem przedłużenia sesji może być niewyczerpanie porządku obrad sesji.
Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 60 ust. 1 Statutu.
- W przypadku stwierdzenia braku quorum Przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin.
Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad wpisuje się do protokółu.
§ 64
- Sesję otwiera Przewodniczący lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący formułą: "Otwieram sesję Rady Gminy w Pabianicach".
W trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.
- Po stwierdzeniu prawomocności obrad / quorum/ Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad.
- Z wnioskiem o uzupełnienie porządku obrad może wystąpić każdy radny lub Wójt.
- Wniosek o uzupełnienie porządku obrad, jego zatwierdzenie lub zdjęcie z porządku obrad zapada bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 65
- Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku.
W uzasadnionych przypadkach, przy zapytaniu czy są sprzeciwy, może dokonać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.
- Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
Przewodniczący Komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Wójt lub upoważniona przez niego osoba otrzymują prawo głosu poza kolejnością.
- Czas wystąpienia Przewodniczącego Komisji /sprawozdawcy/ i Wójta jest nieograniczony chyba, że Przewodniczący Rady postanowi inaczej.
- Radny, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad zgłasza ten fakt Przewodniczącemu obrad.
- Jeżeli Rada nie postanowiła inaczej wystąpienie radnego nie może przekroczyć 10 minut.
- Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 5 minut.
- Zabranie głosu "ad vocem" odbywa się poza kolejnością zgłoszeń.
- Radny ma prawo do 2 wypowiedzi 2 minutowych w jednym punkcie porządku obrad.
- Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, Przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych dotyczących trybu głosowania.
§ 66
- Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
- Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego " do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos.
Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.
- Postanowienia ust. 2 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.
- Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.
§ 67
- Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia,
- stwierdzenie prawomocności obrad,
- imię i nazwisko oraz funkcję w Radzie osoby prowadzącej obrady,
- nazwiska nieobecnych członków Rady /usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych/
oraz nazwiska osób delegowanych na sesję przez Wójta,
- stwierdzenie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji Rady,
- treść zmian w porządku obrad,
- przebieg obrad, główne tezy wystąpień dyskutantów i fakt zgłoszenia zdań odrębnych,
teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
- tematy uchwał,
- wyniki głosowania z podaniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących się",
- tezy ustnych zapytań, wniosków i interpelacji oraz udzielonych na nie odpowiedzi,
- podane komunikaty i informacje,
- podpisy Przewodniczącego i protokolanta.
- Załącznikami do protokołu są:
- listy obecności radnych i zaproszonych gości,
- porządek obrad,
- projekty uchwał wraz z uzasadnieniami i opiniami komisji,
- protokoły Komisji Skrutacyjnej oraz karty do głosowania,
- teksty pisemnych wystąpień i informacji.
- Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi oznaczającymi numer kolejnej sesji, a uchwały cyframi rzymskimi wskazującymi numer sesji na której zostały podjęte oraz kolejnymi cyframi arabskimi.
- Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
- Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej.
- Uwagi do protokółu, zgłoszone przez radnych, uwzględnia się przy sporządzaniu załączników do protokołu zawierającego sprostowanie lub uzupełnienie.
§ 68
- Kopie protokółu powinny być w ciągu 14 dni, od dnia odbycia posiedzenia Rady, przesłane do Wójta Gminy.
- Wyciągi z protokółu Wójt przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
- Protokoły z obrad przechowuje się w Biurze Rady.
§ 69
Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę:
"Zamykam sesję Rady Gminy w Pabianicach".
ROZDZIAŁ 11
UPRAWNIENIA RADNEGO NA SESJI RADY
§ 70
- Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:
- sprawdzenie quorum,
- zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,
- zakończenie dyskusji,
- ograniczenie liczby dyskutantów /taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi Przewodniczących Komisji, sprawozdawcy i Wójta/,
- zarządzenie głosowania imiennego,
- reasumpcja głosowania / natychmiastowe poddanie podjętej uchwały ponownemu głosowaniu / w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przy ustalaniu wyniku głosowania,
- sprawdzenie listy obecności,
- przerwanie obrad sesji,
- przestrzeganie regulaminu obrad,
- tryb głosowania,
- sprecyzowani wniosku poddawanego pod głosowanie,
- ponownego przeliczenia głosów.
- Wniosków formalnych wymienionych w ust.1 pkt.1,9,12 nie poddaje się pod głosowanie.
Rozstrzygniecie należy do Przewodniczącego Rady.
- Wnioski formalne Przewodniczący obrad niezwłocznie poddaje pod głosowania, po dopuszczeniu w dyskusji jednego głosu "za" i jednego głosu "przeciw" wnioskowi, po czym Rada rozstrzyga sprawę w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§ 71
- Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie "wolne wnioski".
Wniosek winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie / w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji/ i krótko uzasadniony.
- Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
- Wnioski podlegają głosowaniu.
ROZDZIAŁ 12
INTERPELACJE I ZAPYTANIA
§ 72
- Radny, klub radnych lub grupa radnych mają prawo składać za pośrednictwem Przewodniczącego Rady wnioski, interpelacje i zapytania do Wójta Gminy.
- Przedmiotem interpelacji mogą być wyłącznie sprawy wynikające z kompetencji Gminy.
- Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady Gminy Rady lub na sesji w punkcie "interpelacje i zapytania".
Powinna ona zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania skierowane do adresata.
Przewodniczący Rady Gminy przesyła interpelację niezwłocznie Wójtowi Gminy.
§ 73
- Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi ustnie podczas obrad sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni.
Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i Przewodniczącemu, który w punkcie " interpelacje i zapytania" informuje Radę
o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.
- Radny ma prawo poinformowania Rady czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie.
- Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi.
- W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź pisemna i dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji, Rada na wniosek interpelującego może zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.
§ 74
- Zapytania i wnioski składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.
Zapytanie składa się na piśmie Przewodniczącemu Rady Gminy lub ustnie w punkcie "interpelacje i zapytania".
- Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Wójt może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.
Tryb ten odnosi się także do interpelacji.
- Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji musi być ona udzielona zgłaszającemu
i Przewodniczącemu Rady na piśmie w ciągu 7 dni
- Biuro Rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w których powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach.
Do obowiązków pracownika Biura Rady należy zawiadamianie radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje i zapytania.
ROZDZIAŁ 13
UCHWAŁY I INNE AKTY RADY
§ 75
- Rada na sesji podejmuje uchwały.
- W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązania zagadnień lub zajmuje stanowiska w sprawach będących przedmiotem obrad.
- W sprawach porządkowych Rada podejmuje postanowienia.
- W sprawach ogólnospołecznych Rada podejmuje rezolucje lub apele.
§ 76
- Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:
- tytuł, datę i numer,
- podstawę prawną,
- ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych za jej realizacją,
- przepisy przejściowe i derogacyjne,
- Uchwałę podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.
- Rada określa tryb rozpowszechniania uchwał Rady.
- Uchwały przekazuje się Wójtowi w celu realizacji.
§ 77
Uchwała może być znowelizowana w tym samym trybie w jakim była uchwalona.
§ 78
- Z inicjatywą podjęcia uchwały przez Radę mogą wystąpić:
- Przewodniczący Rady,
- Wójt Gminy,
- komisja Rady,
- klub radnych,
- 3 radnych.
- Projekt uchwały, odpowiadający wymogom zawartym w § 75 powinien być przekazany na piśmie do Biura Rady w celu umieszczenia odpowiedniego punktu w porządku obrad.
- Projekty uchwał wnoszone przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, 3, 4, 5 mogące wywołać skutki finansowe winny zwierać opinie Skarbnika Gminy o wielkości tych skutków.
- Projekt uchwały wniesionej na sesję wymaga opinii radcy prawnego co do zgodności uchwały z prawem.
- Przewodniczący Rady ma obowiązek przekazać projekt do odpowiedniej komisji Rady, a także do Wójta, w celu uzyskania opinii.
- Opinia, o której mowa w ust.5 będzie odczytana na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.
- Po zgłoszeniu wniosku o rozszerzenie porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ust.2, radny lub Wójt może wnieść o odesłanie w celu zaopiniowania. Wniosek taki Przewodniczący poddaje pod głosowanie.
Odrzucenie przez Radę wniosku o odesłanie w celu zaopiniowania oznacza zgodę Rady na rozszerzenie porządku obrad o tę sprawę.
- Projektodawca może złożyć wniosek wraz z uzasadnieniem o wycofanie projektu uchwały do Przewodniczącego Rady przed sesją jak i podczas obrad sesji.
ROZDZIAŁ 14
TRYB GŁOSOWANIA
§ 79
- Głosowanie może być jawne, jawne imienne i tajne.
- Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady.
- W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
- W głosowaniu imiennym Przewodniczący odczytuje z listy obecności nazwiska radnych, którzy wypowiadają formułę:
"jestem za" lub "jestem przeciw" lub "wstrzymuję się". Sposób głosowania radnych odnotowuje się w protokole sesji.
§ 80
- Głosowanie tajne odbywa się w wypadkach wskazanych w ustawie.
- Głosowanie tajne przeprowadza
|
Data wprowadzenia informacji 2003-07-15 14:23:28 Informację zaktualizowano 2005-03-01 13:57:21, wprowadzający: Anna Chodasewicz
|
|
ROZDZIAŁ 15
ZADANIA WÓJTA GMINY
§ 83
- Wójt wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Gminy, a w szczególności:
- przygotowywanie wszelkich spraw, o których stanowi Rada w tym zwłaszcza przygotowanie projektów budżetu Gminy i uchwał Rady,
- ustalenie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach programu społeczno-gospodarczego i wykorzystania budżetu,
- określenie sposobu wykonywania uchwał Rady,
- gospodarowaniem mieniem komunalnym,
- podejmowanie decyzji w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a zwłaszcza:
- zaciągania zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,
- zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nie przekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok budżetowy,
- zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez Radę,
- zaciąganie zobowiązań na następny rok budżetowy wynikających z konieczności zapewnienia ciągłości funkcjonowania Gminy do wysokości ustalonej przez Radę,
- decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalania warunków ugody w sprawach prywatnoprawnych albo w tych publicznoprawnych, w których na zawarcie takiej ugody zezwalają przepisy prawa,
- określanie zasad udzielania zamówień publicznych dokonywanych ze środków budżetowych i funduszy celowych,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i udzielanie tym kierownikom pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek,
- upoważnienie Zastępcy Wójta do składania oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem,
- wykonywanie zadań zleconych, określonych odrębnymi przepisami,
- składanie Radzie okresowych sprawozdań z działalności finansowej Gminy,
- wydawanie w sprawach nie cierpiących zwłoki przepisów porządkowych i przedstawianie ich na najbliższej sesji Rady do zatwierdzenia,
- Wójt na sesji Rady składa sprawozdanie o wykonywanych przez siebie zadaniach.
§ 84
Do zadań Wójta należy w szczególności:
- reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
- nadzorowanie realizacji podstawowych zadań przez Urząd Gminy,
- ustalanie zasad polityki kadrowej i płacowej,
- nadawanie Urzędowi Gminy regulaminu organizacyjnego,
- niezwłoczne ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania,
- wykonywania uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- powoływanie i odwoływanie w drodze zarządzenia Zastępcy Wójta,
- powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy w swoim imieniu Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach i z zakresu administracji publicznej,
- nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy o pracę i mianowanie,
- zgłaszanie Radzie wniosków w sprawach kandydatur na stanowiska, Sekretarza i Skarbnika Gminy,
§ 85
- Działalność Wójta w realizacji budżetu Gminy podlega ocenie w formie absolutorium.
- Uchwała Rady w sprawie nieudzielania Wójtowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Wójta.
§ 86
W razie nieobecności Wójta jego zadania wykonuje Zastępca Wójta Gminy.
ROZDZIAŁ 16
WSPÓŁDZIAŁANIE WÓJTA Z RADĄ GMINY
§ 87
- Wójt, jego Zastępca, Skarbnik Gminy i Sekretarz Gminy uczestniczą w sesjach Rady.
- Wójt lub jego Zastępca mogą brać udział w posiedzeniach komisji Rady.
§ 88
- Projekty uchwał Rady wnoszone przez Wójta, przedstawia Wójt lub upoważnione przez niego osoby.
- Na sesjach Rady Wójt lub upoważnione przez niego osoby:
- składają informacje na temat realizacji uchwał Rady powierzonych do wykonania Wójtowi,
- składają okresowe sprawozdania z działalności Wójta,
- udzielają odpowiedzi na interpelacje radnych i zapytania.
§ 89
- Wójt współpracuje z komisjami Rady, a w szczególności:
- bierze udział w posiedzeniach komisji bez prawa głosu,
- przedstawia projekty uchwał Rady wnoszone prze siebie,
- informuje komisje o swoim stanowisku wobec problemów stanowiących przedmiot obrad komisji.
- Do wykonania zadań określonych w ust. 1 Wójt może upoważnić inne osoby.
§ 90
- Wójt udziela radnym pomocy niezbędnej do wykonywania obowiązków wynikających z mandatu radnego.
- Pomoc, o której mowa w ust. 1 obejmuje w szczególności:
- dostarczanie posiadanych i dostępnych materiałów i opracowań dotyczących Gminy, jeżeli inne przepisy tego nie zabraniają,
- udział kompetentnych przedstawicieli Urzędu lub gminnych jednostek organizacyjnych w spotkaniach z wyborcami.
DZIAŁ III
MIENIE KOMUNALNE
I GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
ROZDZIAŁ 1
MIENIE KOMUNALNE
§ 91
- Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Organizacyjnoprawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określają organy Gminy.
- Mieniem komunalnym zarządzają Wójt Gminy lub inne powołane przez organy Gminy podmioty.
- Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
- Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy.
§ 92
- Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła.
- Sołectwo w ramach zwykłego zarządu mieniem komunalnym jest uprawnione do:
- załatwiania bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia,
- utrzymywanie go w stanie niepogorszonym w ramach jego aktualnego przeznaczenia,
- zachowanie mienia i osiąganie z niego normalnych korzyści,
- oddawanie w najem lub dzierżawę lokali, obiektów i terenów będących w gestii sołectwa za zgodą Wójta Gminy na okres do 3 lat.
§ 93
- Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.
- Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzeba jest kontrasygnata Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
Skarbnik może odmówić kontrasygnaty, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez Wójta wykonuje czynność, zawiadamiając jednocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę Gminy i Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi.
ROZDZIAŁ 2
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 94
- Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu
- Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
§ 95
- Sołectwa prowadzą działalność finansową w zakresie określonym przez budżet Gminy.
- Rada Gminy w uchwale budżetowej może wyodrębnić środki budżetowe do dyspozycji sołectw w formie załącznika w układzie działowym.
- Sołectwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego.
- Plan finansowo-rzeczowy podlega zatwierdzeniu przez Radę Gminy w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Dochody sołectwa tworzą:
- udział w budżecie gminy,
- przychody własne sołectwa pochodzące z najmu i dzierżawy lokali, z imprez,
- dotacje celowe z budżetu gminy,
- dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych,
- saldo środków z roku ubiegłego.
-
- Środki finansowe sołectwa przeznaczane są na:
- dofinansowanie czynów społecznych,
- wyposażenie, remont i utrzymanie dróg gminnych,
- utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego w zarząd sołectwa,
- wydatki związane z działalnością organów sołectwa.
- Księgowość dochodów i wydatków sołectw prowadzi Urząd Gminy.
§ 96
- Projekt budżetu przygotowuje Wójt Gminy.
- Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Wójta Gminy przedkłada Radzie Gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 97
Rada Gminy określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych.
§ 98
- Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Wójt.
- Podstawowe uprawnienia Wójta związane z gospodarka finansową Gminy to:
- opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu gminy oraz informowanie podległych jednostek o tym harmonogramie,
- wyrażanie zgody na poniesienie jednorazowego wydatku wyższego niż wielkość wynikająca z harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu gminy,
- prawo ustalania dla podległych jednostek dodatkowych ograniczeń zaciągania zobowiązań bądź dokonywania wydatków,
- dysponowanie rezerwami budżetu gminy,
- wnioskowanie do Rady Gminy o uchwalenie prowizorium budżetowego w przypadkach określonych w odrębnych przepisach,
- wyrażanie zgody na wprowadzenie przez Radę Gminy zmian w projekcie budżetu w zakresie określonym przepisami art. 52 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym.
- przekazywanie podległym jednostkom informacji niezbędnych do opracowania ich planów finansowych,
- wykonywanie budżetu gminy, a w szczególności:
- opracowywanie, w przepisanym terminie, układu wykonawczego budżetu gminy, przekazanie podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu, opracowanie planu finansowego zadań zleconych gminie ustawami,
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad realizacją określonych uchwałą budżetową dochodów i wydatków budżetu gminy,
- wykonywanie kontroli finansowej w zakresie określonym przepisami,
- zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy,
- dokonywanie zmian w budżecie gminy w zakresie określonym w przepisach, a nadto w granicach upoważnienia Rady Gminy,
- przekazywanie, w granicach u poważnienia Rady Gminy, niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień wydatków innym jednostkom organizacyjnym gminy,
- zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
- emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
- dokonywanie wydatków budżetowych,
- zaciąganie kredytów i pożyczek w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Gminy,
- udzielanie pożyczek, poręczeń i gwarancji w granicach kwot określonych przez Radę Gminy,
- odprowadzanie na rachunek budżetu państwa pobranych przez Gminę dochodów związanych z realizacją zadań zleconych Gminie ustawami,
- podejmowaniu decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych, zawiadamianie o tej decyzji Rady Gminy oraz podejmowanie decyzji o przeniesieniu zablokowanych kwot wydatków do rezerwy celowej po uzyskaniu opinii Komisji Gospodarczo-Finansowej, Rolnej i Ochrony Środowiska.
- przedstawianie Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej półrocznej informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy i rocznego sprawozdania z wykonania budżetu.
- ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania oraz informowania mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych,
- prawo składania wyjaśnień Radzie Gminy w kwestiach związanych z absolutorium.
DZIAŁ IV
ROZDZIAŁ 1
PRACOWNICY SAMORZĄDOWI
§ 99
- Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione w Urzędzie Gminy w ramach stosunku pracy. na podstawie:
- wyboru - Wójt Gminy,
- powołania - Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy,
- mianowania - kierownicy referatów, radca prawny i inspektorzy,
- umowy o pracę - pozostali pracownicy.
§ 100
- Stosunek pracy z Sekretarzem Gminy i Skarbnikiem Gminy zostaje nawiązany z chwilą powołania lub w terminie określonym w uchwale o powołaniu.
- Stosunek pracy z Zastępcą Wójta zostaje nawiązany w terminie określonym w zarządzeniu Wójta.
§ 101
Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników samorządowych wymienionych w § 99 pkt. 2, 3 i 4 oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy.
§ 102
- Mianowani pracownicy samorządowi podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym.
- Zasady i tryb dokonywania oceny kwalifikacyjnej określa Rada Gminy w odrębnej uchwale.
DZIAŁ V
PUBLIKOWANIE AKTÓW PRAWNYCH ORGANÓW GMINY
§ 103
- Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego ustanowionych przez organy Gminy określa odrębna ustawa.
§ 104
- Jeżeli z przepisów szczególnych nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania aktów prawnych organów gminy są tablice ogłoszeń urzędowych w Urzędzie Gminy.
- Jeżeli z przepisów ustawy lub przepisów szczególnych nie wynika nic innego, przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych , rozumie się przez to:
- tablice ogłoszeń urzędowych w Urzędzie Gminy,
- tablice ogłoszeń u sołtysów.
DZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 105
- Zmiany w Statucie Gminy Pabianice mogą być wprowadzone wyłącznie w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 106
Interpretacja niniejszego Statutu należy do zadań Komisji Statutowej.
§ 107
Niniejszy Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
|
Data wprowadzenia informacji 2005-03-01 13:05:57 Informację zaktualizowano 2005-03-01 13:11:16, wprowadzający: Anna Chodasewicz
|
|
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Pabianice
|
|
Data wprowadzenia informacji 2005-03-01 13:13:00 Informację zaktualizowano 2005-03-01 13:38:54, wprowadzający: Anna Chodasewicz
|
|
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Pabianice
|
|
Data wprowadzenia informacji 2005-03-01 13:21:34 Informację zaktualizowano 2005-03-01 13:37:46, wprowadzający: Anna Chodasewicz
|
|
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Pabianice
|
|
Data wprowadzenia informacji 2005-03-01 13:23:23 Informację zaktualizowano 2005-03-01 13:37:20, wprowadzający: Anna Chodasewicz
|
|
Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Pabianice.
WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
- Szkoła Podstawowa w Bychlewie
- Szkoła Podstawowa w Petrykozach
- Szkoła Podstawowa w Pawlikowicach
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Piątkowisku
- Gimnazjum w Piątkowisku
- Gminna Biblioteka Publiczna w Pabianicach z siedzibą w Bychlewie
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pabianicach
|
Data wprowadzenia informacji 2005-03-01 13:26:56 Informację zaktualizowano 2005-03-01 13:41:36, wprowadzający: Anna Chodasewicz
|
|
Uchwały zmieniające statut:
|
Data wprowadzenia informacji 2007-03-07 09:49:21 Informację zaktualizowano 2007-03-07 09:52:05, wprowadzający: Anna Chodasewicz
|
|